onsdag, februari 12, 2014

Sörmland: En krisande sjukvård?

Talade idag med min kompis Tomislav i Thailand via Skype. Vid vår ålder blir det mycket tal om krämpor och jag är ganska avundsjuk på honom när han berättar om sin husläkare i Stockholm. Nu har hon fixat så att han får operera knät direkt när han kommer hem för sommarsäsongen i juni.

Vi har ju tillhört Landstinget Sörmland sedan 1977 men alla större insatser har skett via företagsläkare i Stockholm och dess sjukvård med ett undantag i början på 90-talet då menisken - efter en skidolycka i Alperna - opererades i Nyköping.


2004 ordinerades vi medicin mot högt blodtryck av företagsläkaren i Stockholm. När vi slutade jobba 2006 "hamnade" vi i Gnesta vårdcentrals omsorg, där vi faktiskt hade en utmärkt kvinnlig "husläkare" i två år. Därefter har det varit nya läkare varje gång och ingen har ifrågasatt receptet från 2004. Ny recept skrivs ut hela tiden utan kontroll.


Häromdagen blev vi lite glad, då det damp ner ett brev med kallelse för kontroll av blodtryck till vårdcentralen i Gnesta! Lite koll har man ändå var första tanken. Men eftersom vi sedan ett antal år är listad vid vårdcentralen i Mariefred, blev detta ingen höjdare. Så vi får väl fortsätta att vänta på att någon reagerar någonstans i systemet.


Min vän Tomislav går dessutom på årlig kontroll, vilket man nog bör göra vid 70+. Jag är ganska avundsjuk på honom, då jag aldrig någonsin fått en kallelse till detta från landstinget Sörmland.


Bra sjukvård? Enligt min mening var den avsevärt mycket bättre på 50-talet. Trots omfattande skatteinbetalningar till Landstinget Sörmland i många år, får vi knappast valuta för pengarna! Nu känns vården mer som en parodisk fasad! Särskilt för oss äldre! I sanningens namn skall vi dock meddela att vårt viv inte har samma åsikt!



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar