tisdag, mars 12, 2013

Olyckan vid Hjulstabron!

Där två personer omkommer efter att ha kört genom stoppbommar och ner i Mälaren efter en polisjakt från Enköping mot Strängnäs får en givetvis att fundera? Både om livets meningslösheter men även om de körde mot döden med avsikt eller var det en olycka?

Vid 30 km/timme är bromsträckan ca 6 meter och reaktionstiden = 8,3 meter. Dvs en bil bromsas på 14,3 m. Eftersom reaktionstiden är proportionell mot hastigheten och bromssträckan ökar med kvadraten på hastigheten ger en uträkning följande vid handen. Erforderlig stoppsträcka dvs avstånd mellan svårupptäckta bommar (kurva) och brokant = 90 meter. Det klara man inte om hastigheten är högre än 100 km/timme. Även om man upptäckte bommarna något tidigare låt oss säga att det var 115 meter till brokanten, så hade man heller inte klarat detta om hastigheten översteg 115 km/timme.

Polisjakter sker nog i betydligt högre farter än 100 km/timmen. Med detta kan man dra slutsatsen att det rörde sig inte om någon medveten handling. Det fanns ingen chans i världen att hinna reagera och stanna på den korta sträcka som återstod. Hade man kommit från Strängnäshållet så hade situationen varit helt annorlunda. Där är det god sikt! Alla bromsträckor ovan gäller för torr vägbana.

Sensmoral: Det finns tyvärr bara förlorare i denna händelse! Och använd inte öppnings-alternativet vid biljakt norrifrån!

Tidningarna Eskilstuna-kuriren och Sörmlands Nyheter har elektroniska artiklar om händelsen. 

Addendum: Bloggaren är på intet vis mot att polisen jagar kriminella men ett gott omdöme är alltid bra att ha!