torsdag, mars 21, 2013

France 24: Dålig reklam för Sverige

France 24 är en fransk kanal som man kan följa via satelliten Astra. I kväll hade man ett reportage om Sverige och Göteborg, världens tredje rikaste land, där man har fler än 30.000 uteliggare. Ingen vidare reklam för landet således. Mer och mer börjar utländska TV-kanaler ifrågasätta det svenska folkhemmet!

Sverige har en nettoökning av befolkningen men närmare 70.000 personer varje år fn bestående av en stor flyktingmottagning, hemvändande svenskar, arbetskraftinvandring och födelseöverskott. Därmed växer Sverige mest inom EU. Denna stora ökning med europeiska mått mätt borde mötas av en byggnation på 40.000 nya bostäder varje år.

För närvarande ligger denna siffra på kanske 10.000-15.000. Det innebär givetvis ett framtida mörker för våra ungdomar, som skall studera eller sätta bo och våra pensionärer som ofta behöver bättre handikappvänliga boenden. Dessutom sätter bristen prispressande aspekter ur spel. Befintliga bostäder blir onödigt dyra!

Man kan ju verkligen undra över hur länge statsmakterna kan låta detta fortgå?  Är det grankojor, som vi byggde i vår ungdom, som är framtidens melodi? Våra uteliggare synes gå en än osäkrare framtid till mötes!

Ett intressant dokument att läsa från SCB!

Det vore kanske bra om svenska journalister adresserar de verkliga samhällsproblemen, som avsaknaden av bostäder, en sviktande äldreomsorg, en kollapsande sjukvård, en skola som behöver förändras, pensionssystemets haveri, det stora behovet av fler i arbete och exportindustrins framtida konkurrensmöjligheter eller att leva upp till FN:s deklaration om kvinnors rätt i samhället, istället för denna kraftödande till intet ledande mentala projicering på blonda och blåögda!