måndag, januari 30, 2012

Gör EU någonsin något bra!

Att vara med i EU skall ju bidraga till att utveckla Sverige och få vårt land att blomstra. Visserligen dyker det då och då upp en del underligheter kring jordgubbar, snus och krokiga bananer men i stort borde väl allt vara bra?

Nu har det dock visat sig att en del länder utnyttjat EU:s täckmanten för att låna upp pengar de knappast kan betala tillbaka. Vi vill gärna på denna blogg bidraga med ytterligare EU:konstigheter, som möjligen är bra på kontinenten men inte i Sverige:

Elsäkerhet
Sverige har haft höga ambitioner för elsäkerhet så att inte person- eller brandskador skall uppstå. Bl a därför har vi haft en organisation SEMKO, som granskat alla apparater och komponenter som ansluts till elnätet. Denna S-märkning är nu frivillig och ersatt av en sk CE-märkning inom EU där leverantören garanterar en viss minimikvalitet på tillhandahållna produkter.

Fler och fler skador och bränder uppstår pga den ibland livsfarligt undermåliga kvaliteten på dessa produkter som således inte längre kontrolleras. Bra eller dåligt?

Bottnia-banan och European Rail Traffic Management System, ERTMS
I Sverige har vi hög säkerhet på de svenska järnvägarna med ett fjärrblockeringssystem på de flesta linjer, som ser till att inga kollisioner sker. I t ex England finns inget sådant. Varje gång det händer en tågolycka där så undrar man hur det kunde hända och svaret är avsaknaden av tekniska system.

Inom EU skulle man nu storstilat införa ett nytt gemensamt system för sk fjärrblockering. När man tog fram specifikationer mm glömde man att konsultera svensk expertis på området. I Sverige beslutade man aningslöst att detta nya system skulle gälla omgående för nya banor. Sverige skall ju alltid vara bäst. Problemet var bara att det nya systemet var baserat på mobil kommunikation. Då vi i Sverige har något som kallas norrsken (aurora borealis) så får man störningar på mobila system. Något som alla mobiloperatörer inte vill kännas vid.

Av denna orsak är trafiken på Bottnia banan mer än flera år försenad och de tåg (godståg) som trafikerar banan kör med reducerad fart. Och det värsta är att tappar man mobilkontakten på banan så stannar tåget och kommer ingenstans. Det finns norrlandsoperatörer som vägrar att köra på banan pga denna risk. Man vill inte att hundratals människor skall fastna ute i ödemarken. Därför kör man fortfarande den gamla vägen.

Bottnia-banan med anslutningar har kostat över 20 miljarder kr alltså lika mycket som Öresundsbron. Nu håller man på att bygga ut ett tätare nät med fler fasta radiostationer för att kompensera för störningsfälten. Sverige blir således en provplats för tekniska konstruktioner som passar bättre på kontinenten.

Lågenergilampor och Sverige
Ett av de värsta exemplen på missriktat miljöarbete är förbjudandet av vanliga glödlampor och införande av lågenergilampor innehållande kvicksilver. En lågenergilampa passar bra i Italien då det även på sommaren är ganska mörkt tidigt på dagen vid pass 1900 är det ganska mörkt. I Sverige är det ljust och under en stor del av sommaren använder vi inte särskilt mycket ljus.

På vintern så är det mörkt och då hjälper de vanliga glödlamporna till att värma upp husen. Dvs energibesparingen med de nya kvicksilverlamporna är stora i Italien men ganska låga i Sverige. Det har jag noterat själv eftersom jag har olika elmätare för de olika slagen och i den mån lampelen minskat så har uppvärmningselen ökat. Vi har således fått ärva något som kan vara bra på kontinenten men inte fungerar i Sverige. Här skulle man ju kunna tycka att våra EU-representanter skulle kunna göra en insats. Men de har knappast tillräcklig utbildning, teknikkunskaper och logik för att hantera detta. Och det värsta är att nu ökar åter exponeringen av kvicksilver i vår natur. Ett ämne som vi vet är starkt toxiskt!

Schengen-avtalet om pass- och tullfrihet
1996 anslöt sig Sverige till Schengenavtalet, som byggde upp ett yttre skydd inom EU och att ingående EU-länder då skull bli tull- och passfria. Det innebar att våra internationella flygplatser fick byggas om eftersom man måste har separat hantering av människor och bagage med detta regelverk.

Länder som inte är fullvärdiga medlemmar av Schengenavtalet är Bulgarien, Cypern, Rumänien, Irland, Storbrittanien och Danmark.

Detta avtal har inneburit att narkotika- och vapensmuggling har underlättats och södra Sverige har nu ytterst stora problem med förekomsten av illegala vapen. En omfattande människosmuggling iscensatt av kriminella ligor har underlättats stort. Den internationella kriminaliteten har stärkts och numera opererar internationella ligor ostört i Sverige. Bilar stjäls i stor omfattning och exporteras till öst via baltikum och Polen.

EU-bidrag och jordbrukspolitik
Sverige bidrager årligen med dryga 20 miljarder kr till EU. Av dessa pengar kommer knappt hälften tillbaka på olika vis. Hälften av detta bidrag till EU går till jordbrukssubventioner främst till Frankrike, som ju inte har ett reformerat jordbruk. Bidraget till det svenska jordbrukena är minimalt.

Som sagt denna lista kan göras hur lång som helst men vi väljer att avsluta denna nu. Finns det några fördelar? Ja för våra välbetalda EU-parlamentariker så är det givetvis ganska trevligt att få tillbringa en stor del i EU:s byråkratiska centrum Bryssel och samtidig vara betydligt bättre avlönade än svenska riksdagsmän.  Dessutom är ju resultatet av deras ansträngningar icke mätbart, vilket kanske känns bra för de inblandade.

Avslutningsvis kan vi ju bara konstatera att det var en rejäl tur att vi inte gick med i Euro-samarbetet. Det har Sverige haft stor ekonomisk revenue av. Och konstruktionen med en gemensam valuta har ju visat sig omöjlig mht politikers roll och omval vart fjärde år.

Ekonomisk kris!? Vänta bara ni har inte sett slutet på allt elände än! Tro mig!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar