I Göteborg testas nu en sk laddhybridbuss, som går på el och diesel. Fastän batterierna laddas med dieselmotorn vid ändhållplatserna så skall detta minska koldioxidutsläppen med 75%. Något som vi starkt och logiskt betvivlar. Sker laddningen med el är det givetvis en annan sak.
Är man dock rädd om människors hälsa i stadsmiljö så spelar koldioxid ingen som helst roll. Koldioxiden är bra för växter och människor. Det vi verkligen skall se upp med är kvävedioxider, som är direkt giftiga för människan.
Stockholm Stad har gjort en omfattande utredning om miljöfarliga utsläpp på Hornsgatan. Man har mätt utsläppen av kvävedioxider från olika fordonstyper. Denna utredning finns publicerad i Dagens Nyheter!
Det som är anmärkningsvärt är de allt flera dieselfordons negativa inverkan på en hälsobefrämjande miljö i större städer och att bensinbilar är betydligt mer miljövänligare än etanolbilar.
Dieselbilar utgör 30% av alla fordon med släpper ut 60% av alla kvävedioxider. Faktorn blir således 2.
Etanolbilar utgör 14% av alla fordon och släpper ut 17% av kväveoxider. Faktorn blir 1,2.
Bensinbilar utgör 53% av alla fordon och släpper ut 25% kvävedioxid. Faktorn blir 0,5.
Slutligen utgörs 3% av gasbilar med 1% i utsläpp. Faktorn 0,3.
.
- Detta innebär att ett dieselfordon är 4 gånger farligare än en bensinbil!
.
-Etanol eller inblandning av etanol i vanlig bensin är således både miljöfarligt och en fara för världens svältande befolkning!
.
-Vill man köra miljösäkert skall det vara enbart el eller möjligen gas!
En ganska pessimistisk blogg i livets mittfält. Vi värnar om små minoriteters existens, som judar o romer samt kvinnlig jämställdhet och rättvisa för pensionärer i skattesystem, vård och omsorg. Vi företräder en liberal syn på energi- och klimathot baserad på teknik och forskning. Vi är numera pensionerad med ett långt arbetsliv bl a inom försvaret. Vi intresserar oss för språk och det latin vi aldrig lärde oss. Dum inter homines sumus, colamus humanitatem!
Du glömmer att huvuddelen av de etanolbilar som går på Hornsgatan är etanolbussar - med i snitt 40 passagerare per fordon. Faktorn blir alltså i snitt ungefär 0,06
SvaraRaderaKommentar kommer! Lite ringrostig!
SvaraRaderaDu har säkert rätt. Men om bussen körts på gas så hade faktorn varit ännu lägre.
SvaraRadera