I kölvattnet på den stora tågdebatten i Gnesta förra lördagen så spårade ju ett godståg ur i södertunneln. Kritik framfördes ganska raskt av Anders Yngerman(S) en av paneldeltagarna, att det skulle vara regeringen och Catharina Elmsäter-Svärd(M) fel till alla olyckor. Även Sveriges Television ifrågasatte hur säkert det var att åka tåg med den nuvarande regeringen som ansvarig för trafiken.
Vad är då sanning? Hur farligt är det att åka tåg? Förmodligen något som både Ygeman och SVT glömt att ta reda på! Utmärkta Wikipedia ger ju ganska rakt svar på det mesta. Snart är det ganska lätt att konstatera att det varit en socialdemokratisk regering vid merparten av alla olyckor där någon passagerare omkommit. Här nedan en lista på några:
Den första 1864, 23 december. Ett tåg passerar stoppsignal, och kolliderar med ett annat tåg, i Sandsjö nära Bodafors. 7 personer dödades och 11 skadades.
Den största 1918, 1 oktober, störtade ett lok och sju vagnar av banvallen efter ett jordskred i Getå utanför Norrköping. 41 personer omkommer. Järnvägsolyckan i Getå.
Den senaste större 1987, 16 november kolliderade två persontåg i Lerum på grund av en felaktigt ställd växel. 9 personer omkommer. Järnvägsolyckan i Lerum.
"I lokförarutrymmet i det västgående tåget satt en ledig tågmästare som medpassagerare och läste tidningen. När lokföraren skrek "Helvete, nu smäller det!", lyckades personen slita upp dörren och kasta sig ut. Tågen kolliderar när personen precis har hoppat, befinner sig i luften och ännu inte landat. Han klarade sig med endast en bruten fot."
En enastående perceptiv kognition (varseblivning) enligt mitt förmenade. Vem inser snabbt att det går åt "helvete" och samtidigt gör något?
En grävmaskin var inblandad 2010, 12 september. En 24-årig kvinna avlider efter att ett X2-tåg kolliderat med en grävlastare nära Kimstad station mellan Norrköping och Linköping.
Kommentarer? Möjligen att politik är teatral!
Här finns en lista på samtliga tågolyckor samt ett antal förmodligen inte alla - med olyckor som berör andra trafikanter.
Internationella olyckor
- 1960 Stelbova, Tjeckoslovakien. Två tåg frontalkolliderar, 118 döda.
- 1962 Harmelen, Nederländerna. Två tåg frontalkolliderar, 93 döda.
- 1967 Langenweddingen, Östtyskland. Tåg kolliderar med tankbil med bensin. 140 döda.
- 1971 Aitrang, Västtyskland. Urspårning på grund av för hög fart och kollision med annat tåg, 28 döda.
- 1971 Dahlerau, Västtyskland. Två tåg frontalkolliderar, 46 döda.
- 1974 Frankrike. En tunnel faller samman. Två tåg kör in i stenblocken och 107 omkommer.
- 1974 Zagreb, Jugoslavien. Urspårning på grund av för hög fart, 153 döda.
- 1975 Tretten, Norge. Kollision mellan två tåg strax norr om Trettens station. 27 döda.
- 1975, 28 februari, Moorgate, England. Ett persontåg krockar med en betongvägg och 43 omkommer. Se tunnelbaneolyckan i Moorgate.
- 1985, 11 september Alcafache, Portugal. Två tåg frontalkolliderar och fattar eld. 120 - 150 döda.[1]
- 1988 Paris, Frankrike. Två tåg kolliderar, 56 döda.
- 1988 London, två tåg kolliderar och ett tredje kör in i dem, 35 döda.
- 1989 kolliderade två tåg i Ufa, Sovjetunionen med varandra och en gasledning, något som utlöste en gasexplosion. 645 personer omkom. Se Järnvägsolyckan i Ufa 1989.
- 1987 London Storbritannien, en brand i King's Cross St. Pancras tunnelbanestation, 31 döda. . Se Branden vid King's Cross
- 1998 spårade ett höghastighetståg ur i Eschede, Tyskland. Tåget kolliderade med en pelare till en vägbro, som rasade över tåget. 101 döda. Se Järnvägsolyckan i Eschede.
- 2000 fattade ett kuggstångståg i Kaprun, Österrike eld, i en lång tunnel. 155 döda. Järnvägen lades därefter ned. Se Bergbaneolyckan i Kaprun 2000.
- 2000 kolliderar två tåg på Rörosbanan, Norge. 19 döda.
- 2006 Ett passagerartåg spårar ur och kör ner i en ravin i Montenegro, 46 döda.
- 2006 Ett tåg i Valencias tunnelbana i Spanien spårar ur på grund av för hög fart, 41 döda.
- 2006 Ett provtåg på magnetsvävbanan Transrapid i Tyskland kolliderar i hög fart med ett annat tåg, 23 döda..
- 2010 Den 15 februari kolliderar två passagerartåg i Halle i Belgien när de kommer in på samma spår. 18 personer döda.
- 2010 Den 12 april: Ett lokaltåg mellan Malles Venosta och Merano i norra Italien slits av spåret på grund av ett jordskred. Minst nio personer omkommer och ett tjugotal skadas.
- 2013 Santiago de Compostela, Spanien den 24 juli. Ett snabbtåg kommer in med alldeles för hög hastighet i en kurva och spårar ur. 79 döda (preliminärt). SeJärnvägsolyckan i Santiago de Compostela.
Inga kommentarer :
Skicka en kommentar