söndag, juli 21, 2013

Varför har det rika Sverige en så usel sjukvård?

Man blir stundtals förundrad över hur ett av Europas rikaste länder kan ha en så dålig sjukvård med enorma köer till de mer enklare undersökningarna. Svenska läkare tillbringar minst tid av alla i hela Europa med sina patienter.

På 50-talet om man blev sjuk kom läkaren hem och behandlade. Nu får man obligatoriskt släpa sig till en vårdcentral oavsett i vilken kondition man är. Alternativt kan man åka ambulans till akutmottagning.

Min svägerska Britta, som bor i Norge frågade häromdagen om jag hade en bra läkare. Mitt svar blev att jag vid de senaste 10 besöken i sjukvården faktiskt haft 10 olika läkare! Hon bara skakade på huvudet. "Men vem tar ansvar för dig inom sjukvården?" Så vitt jag vet så är det ingen. Jag har nu använt mediciner regelbundet sedan 2005 och ingen läkare har ifrågasatt min gamla tjänsteläkares ordination. Jag tror för övrigt att de inte är särskilt intresserade.

I Tyskland som oxo är ett relativt välordnat land kommer läkarna hem om man är sjuk. Behöver man en undersökning ordnas detta på ett par dagar. Något som kan ta tre månader i Sverige. Man kan säga att Tyskland har en drömsjukvård jämfört med Sverige.

Varför har det blivit så att sjukvården blir allt sämre för varje år, när allting annat för det mesta blir bättre. De flesta betalar omfattande skatter för denna sjukvård utan att få någonting tillbaka som är värt namnet. Hur kan man ha det på det viset? När det gäller psykvården så är den helt under all kritik. I Gnesta kommun är den numera helt nedlagd, vilket innebär att det ofta behövs extra personal för att ledsaga ej sjuk person till Nyköping. Vem betalar detta? Ja inte landstinget.

Det är väl snart bara regerande landstingspolitiker, som anser att sjukvården är bra och kreativ. För några år sedan pläderade folkpartiet för husläkarsystemet. Idag är det väldigt tyst i det röret!

Det som kanske skrämmer mest är att ansvariga politiker i riksdag och landsting har egna gräddfiler förbi köerna. Här är det verkligen skillnad på folk och fä! 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar