För att säkerställa och trygga vattenförsörjningen i Gnesta beslutade Alliansen att upphandla driften från ett större företag med mer kompetens än vad kommunen någonsin har råd att skaffa sig.
Tilldelningsbeslutet i upphandling gick till Trosabygdens Teknik AB, Trotab den 30 juni 2010. Företaget Mainpartner i Karlstad överklagade upphandlingsbeslutet till Förvaltningsrätten i Linköping. Förvaltningsrätten beslutade om beslutsinhibering i juli 2010 men friade Gnesta kommun i dom från den 4 november 2010. Kommunen fick alltså rätt.
Företaget Mainpartner i Karlstad överklagade ånyo Förvaltningsdomstolens utslag till Kammarrätten i Jönköping. Kammarrätten har genom domarna Gert Svenson och Göran Mattsson i ny dom per 14 april 2011 givit överklaganden rätt. Dvs Gnesta kommun måste göra om upphandlingen.
Som gammal mångårig upphandlare och väl förtrogen med LOU har jag granskat domen och finner att den består i att Kammarrätten, något förenklat, anser att den utvärderingsmetod, som kommunen använt, borde ha beskrivits bättre i upphandlingsunderlaget. Man anser att den sk transparensen (viktig för EU) inte är uppfylld.
Det förs givetvis även ett ganska teoretiskt resonemang kring värderingen av vissa tjänster men dessa måste betraktas, som överdriven granularitet.
Men eftersom kommunen använt en vedertagen utvärderingsmetod, så brukar detta inte spela så stor roll, att man inte beskrivit medtoden i upphandlingen. Kammarrätten anser dock, att den vedertagna metoden skulle ha beskrivits i upphandlingen. Kammarrätten har således fastnat i petitesser, vilket då inte Förvaltningsdomstolen i Linköping gjort.
Enligt min bedömning har. trots en viss otydlighet, Förvaltningsdomstolen i Linköping gjort rätt och Kammarrättens ledamöter fel. Men givetvis gäller Kammarrättens beslut även om det är dåligt!
Resultatet blir nu förmodligen att det med denna dåliga erfarenhet inte görs någon ny upphandling. Så både Trotab och Mainpartner i Karlstad får stå för sina kostnader själva i ärendet.
En allmän reflektion är, med en viss snegling på hur järnvägen (minst sagt korkat) är uppdelad på minst 6 olika bolag, att upphandlingar kostar pengar och med de regler som finns kanske man istället borde göra sig av med privata intressenter och satsa mer på kommunal verksamhet, även om det blir dyrare i längden. Skall icke offentliga företag driva offentlig verksamhet måste man nog ha en enklare lagstiftning och en mer kompetent domarkår.
Små kommuner har givetvis inga ekonomiska resurser att hålla på att driva upphandlingsmål i Förvaltningsdomstol eller Kammarrätt i varje liten upphandling som sker. Numera överklagas många tilldelningsbeslut och skapar givetvis många nya "nyttiga" jobb för nya domare men är dock till stort förfång för skattebetalarna som skall betala kalaset eller de som i detta fall vill ha bra vatten!
Hur man framgent skall hantera vattenförsörjningen i Gnesta står skrivet i stjärnorna. Ett kan man konstatera att nuvarande vattentäkt och ledningssystem inte kommer att fungera om 15 år.
En ganska pessimistisk blogg i livets mittfält. Vi värnar om små minoriteters existens, som judar o romer samt kvinnlig jämställdhet och rättvisa för pensionärer i skattesystem, vård och omsorg. Vi företräder en liberal syn på energi- och klimathot baserad på teknik och forskning. Vi är numera pensionerad med ett långt arbetsliv bl a inom försvaret. Vi intresserar oss för språk och det latin vi aldrig lärde oss. Dum inter homines sumus, colamus humanitatem!
Inga kommentarer :
Skicka en kommentar