Har med stort intresse läst Maciej Zarembas artiklar om den svenska skolans debacle och nedgång. Enligt Zarmeba beror detta på att skolan har slutat att undervisa med de riktlinjer som ledande politiker och pedagoger la fast redan på 80- och 90-talet.
De svenska universitetens professorer lär vara de man minst refererar till i omvärlden. Dvs svensk skolpedagogik har under efterkrigstiden varit fullständig ointressant.
Numera skäller många på Jan Björklund(FP) men vill egentligen ha samma förändringar. Det är synnerligen hög tid att värna om våra barns framtid. Enligt beskrivna uppfattningar är det grundskolan, som inte lyckas förmedla erforderliga kunskaper i framför allt läsning och förståelse av det skrivna ordet. Därmed blir även matematikkunskaperna dåliga.
Zaremba pekar även på rubricerade bok skriven av professor Hans Albin Larsson. Med tanke på den ständigt aktuella debatten kring ytterskolorna i Laxne och Stjärnhov uppstår således frågan om skolans huvudsyfte är förvaring eller kunskapsinhämtande.
På Kukka Sjöberg(MP) verkar det som om förvaringen är det prioriterade. Då står hon, jämte sina rödgröna, som garanter för den gamla skolan. En skola som nu underkänns allmänt. Denna inställning står i skarp kontrast mot oss politker, som vill att skolan i första hand skall fömedla kunskaper.
En ganska pessimistisk blogg i livets mittfält. Vi värnar om små minoriteters existens, som judar o romer samt kvinnlig jämställdhet och rättvisa för pensionärer i skattesystem, vård och omsorg. Vi företräder en liberal syn på energi- och klimathot baserad på teknik och forskning. Vi är numera pensionerad med ett långt arbetsliv bl a inom försvaret. Vi intresserar oss för språk och det latin vi aldrig lärde oss. Dum inter homines sumus, colamus humanitatem!
Inga kommentarer :
Skicka en kommentar