måndag, november 28, 2016

I väntan på PISA 2015



Hela Sverige väntar spänt på nästa PISA rapport. Kanske särskilt i Gnesta, där skolresultaten blivit betydligt sämre på senare år med placering 274 bland Sveriges 290 kommuner. Kommer nu djupdykningen från 2012 att fortsätta? Förra mätningen publicerades 2013 och vi skrev lite om detta ungefär så här:


Den nya sk Pisa-rapporten 2012 påvisar enligt snabba kommentarer från det alltid retoriska Lärarförbundet, att Sverige sjunker som en sten i kunskapsnivå för 15-åringar i ämnena matematik och naturvetenskap. Man ligger nu under OECD medel sedan förra mätningen 2009. Även Sveriges Radio har ett högt tonläge utan att närmare försöka göra någon analys av orsakerna! SVT Rapport talar om "nattsvart" läge. 


I svenska medier förs debatten i en hög och hätsk stämning. I utländska media behandlas samma rapport med saklighet och utan politiska övertoner.


Men mer kanske man inte skall begära av journalisterna vid Rapport - förmodligen även derivat av flumskolan! När det gäller Public Service och den politiska oppositionen så låtsas man inte om att nedgången började redan år 2000, när Baylan(S) var skolminister. I början av 2000-talet var SVT inte ett dugg intresserade av några nergångar för då styrde de rödgröna. Av dessa nu mer eller mindre kritiska uttalanden kan man tro att hela svenska skolan håller på och sjunker. Men det handlar således om matematik och naturvetenskap.


" Vi förlorar på alla fronter och befinner oss i ett mycket kritiskt läge. Sverige tappar ju både de elever som har det allra tuffast och de högpresterande. Resultaten sjunker som en sten i de här rapporterna", säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.  Hon fortsätter," Det är tydligt att den svenska utbildningspolitiken leder fel och att goda förutsättningar för såväl lärare som elever inte levereras. Det duger inte att vara sämst i Norden. En mindre likvärdig skola och sämre resultat rakt igenom är det höga priset vi har fått betala för det fria skolvalet."


Detta uttalande utgör faktiskt en logisk kullerbytta. En likvärdig skola minskar kunskapsklyftan mellan topp och botten. En motsatt skola, som den gamla (realskolan, läroverken) ökar kunskapsklyftan mellan topp och botten. Eftersom ingen av dessa extremer nu satisfieras av Pisa-rapporten, som ju pekar på en bibehållen kunskapsklyfta men att alla totalt blir sämre, så har knappast valfrihet med detta att göra. Eftersom skolan är kommunal så kan det finnas olika ekonomiska satsningar ute i kommunerna, något som regeringen knappast kan lastas för. Om skolan var statlig, som före 1991 kanske det skulle vara bättre i detta avseende.


Problemen är tre, att så många invandrarungdomar inplaceras i den svenska skolans ordinarie klassystemet med ytterst begränsade kunskaper i svenska och att det råder stor oordning i många skolor, där mertiden ägas åt social träning istället för kunskap. Kraven i skolan har utarmats över åren. Betygen ökar medan kunskaperna sjunker.  


För att klara skolan för nya svenskar och ge dem en bättre framtid än usla betyg, borde man införa en särskild språkorienterad undervisning för invandrarungdomar. Här gör skolan förmodligen fel idag, när språkvana elever hindras i sin inlärning av språksvaga elever, vilket även satisfieras av Pisa-rapporten. 


Sedan kan man verkligen undra över - vad som oftast inte nämns i sammanhanget, när det skall utkrävas politisk hämnd för det dåliga resultaten, att Jan Björklund alltid hamnar i fokus när dagens problem grundlagts av den f d skolministern Ibrahim Baylan(S) tillsammans med Göran Perssons kommunalisering av skolan. Idag är det Gustav Fridolin(MP) som får schavottera!

 
Att kunskaperna dessutom sjunker mest i matematik och naturvetenskap är väl heller inget man behöver vara raketingenjör för att inse. En omfattande teknikfientligheten och den tidigare kravlösheten på sökande till gymnasier och högskolor, som supportas av media, börjar nu uppvisa sina negativa effekter!


Framtida kunskapsnivåer kommer enligt vår uppfattning bara att bli sämre och sämre oavsett, vilken regering vi har efter valet 2014 med den nu rådande allmänna slappheten och med juridikstuderande på högskolan som stavar brott med å!


När teknikfientlighet och kravlöshet till linjer på högskolan slår igenom med full kraft, då kommer även grunden för vår välfärd - industrin - att drabbas!  Vi satsar i Sverige mer på skolan än vad Finland gör. Men Finland drar ifrån! Varför då? Ordning och reda i klassen. Rätt elev på rätt plats!  Grundförutsättningar för ett kreativt inlärande. 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar