tisdag, maj 22, 2012

En tår för Sverige

Skall först framföra ett välgångsönskande till prinsparet och deras Estelle innan jag glömmer detta. Kungliga festligheter är väl inget som tecknaren av denna blogg prioriterar. Den saken sköter spinnsidan i familjen, som satt klistrad vid TV-apparaten. Själv ägnade jag mig åt en ombyggnad av växthuset, så att fler plantor skall kunna få plats i framtiden.

Plötsligt dånar en rote JAS 37 Gripen fram över Svinsjön. Antalet plan minskar år från år. Vid nuvarande kungaparets bröllop var det betydligt fler plan i luften. När man står där och ser roten från F7 Såtenäs så kommer det nog en liten tår eller i alla fall en suck. Inte för att jag numera är särskilt krigisk utan för att detta plan står för Sveriges högteknologiska industri. Vilket annat litet land i Sveriges format klarar av att ha en industri, som kan producera högteknologiska produkter, som JAS Gripen med företag, som SAAB, Scania, Volvo, Volvo Cars, LM Ericson, Ericson Radar, SKF, Nobel, Kockums, Asea och ABBA (Björn o Benny m fl) många försvunna eller på väg att försvinna utomlands.

Jag tog mig i alla fall in för att titta på TV-apparaten. På JAS-planen alltså. Men därav blev intet. Producenten valde att istället visa färglada hattar och kreationer. Han/hon liksom andra förstår kanske inte vad JAS Gripen representerar. Kanske kan jag se planen på returfärden?

Vi kommer nog aldrig att producera något nytt svenskt allvädersplan. Landet blir trots allt mindre och mindre högteknologiskt på bredden. De traditionella storexportörerna av skog och malm finns väl kvar - men sedan?

Nu går jag ut i växthuset och fortsätter mina lokalproducerade satsningar - väl medveten om att Sveriges storhetstid i hög teknologi har passerat bäst före datum! Det värsta är egentligen att journalister i gemen liksom producenter vid SVT inte förstår vad utvecklingen har i sitt sköte. Ekonomijournalister är bättre uppdaterade. De kan i alla fall förstå aktiekurser och utförsäljningar av svensk teknologi.

I Sverige måste vi lägga ner mer och mer tid på komplett meningslöshet, som vi ofta skriver om på denna blogg. Det tar kraften ur samhället och omöjliggör en god levnadsstandard på sikt!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar