måndag, augusti 23, 2010

Att recensera politikerkollegor

Johan Rocklind (S) första namn på socialdemokraternas kommunlista i Gnesta har blivit irriterad över en artikel i en gratistidning på orten, där jag intervjuades om ålder på kommunfullmäktigeledamöter mm.

Då jag aldrig recenserar mina politikerkollegors eventuella förträden utan mer den politik, som ev förs, så tarvas givetvis en förklaring.

Gnesta har en av landets äldsta kommunfullmäktige. Diskussionen med reportern kom att röra: "Vid vilken ålder är man mest representativ för väljarkåren"! Väljarkåren är från 18 till ca 85 år. Det innebär att idealåldern är ca 53 år. Det innebär att de flesta partierna ligger i närheten av detta. För FP och C del var åldern 59.

Kunskap förvärvas genom utbildning eller erfarenhet. Beträffande Johan så kan han mycket väl ha tre betyg i statskunskap. Vad vet jag. Däremot kan han inte ha särskilt mycket erfarenhet, vid 25 års ålder efter en mandatperiod dessutom i opposition, att styra en kommun.

Johans kompetens för en kommunalrådspost har jag aldrig kommenterat och tänker förmodligen aldrig göra! Det kan ju faktiskt vara så att han har stor organisationsförmåga och kan gjuta olja över ett ibland stormigt hav. Det får framtiden utvisa!

Dock är kommunalrådet i kommunen en ganska utsatt post. Man skall inte bara hantera meningsmotståndare i motsatt läger. Man skall oxo hantera desamma i en egen allians och inte minst i eget parti med många åsikter. Och slutligen skall man kunna stå ut med en ibland ganska obarmhärtig press!

I övrigt kan jag bara önska Johan lycka till med sitt värv. Må bästa politik vinna!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar