söndag, februari 08, 2015

En märklig skoldebatt!

På sociala medier liksom på de flesta ledarsidor rasar nu en våldsam skoldebatt om betyg eller ej i lägre klasser. Gemensamt för de flesta debattörer är att de aldrig gått i den framgångsrika svenska skolan före de två reformer 1962 och 1969, som nog i stort sänkte skolan med de eländiga PISA resultaten som följd.


Att kunskapskraven i den svenska skolan ligger ungefär ett år efter omvärlden t ex Finland vet vi nu. Därav de betydligt bättre resultaten för våra grannar, som dessutom upplevt det senaste världskriget.


Idag behöver vi i Sverige 14 år för att utbilda en ingenjör och ytterligare två år för en civilingenjör. I den gamla skolan klarade man detta på 12 år. Att utbilda en sjuksköterska gjorde man efter grundskolan på tre år. Nu behöver man ytterligare minst tre år på högskolan. Det verkar snarast som om grundskolan har blivit mer eller mindre en transportsträcka till gymnasiet; där man skall lära sig på riktigt! I alla dessa grundskolor har kunskapskraven drastiskt försämrats!


Debatten fokuserar nu på en ganska löjlig debatt om man kan ge betyg i årskurs fyra. I den gamla skolan hade man betyg redan i tvåan. Det fungerande alldeles utmärkt. Således intet nytt under solen.


Man hänvisar ofta till det ganska nyligen inrättade Vetenskapsrådet - en statlig myndighet - befolkad med personer som heller ej gått i den topprankade svenska skolan. Istället borde man lyssna mer på Kungliga Vetenskapsakademin.

 

I debatten framställs av den svenska vänstern friskolorna som bovar i sammanhanget trots att dessa uppvisar betydligt bättre resultat än de kommunala skolorna. I t ex Malmö är det så stor skillnad att kommunen vägrar redovisa skolresultaten för därstädes befintliga friskolor.


Den svenska skolan är nog ganska illa ute och kommer säkert att fortsätta falla i PISA. Nuvarande utbildningsminister Gustav Fridolin lovade ju att ordna skolan inom 100 dagar. Nu har det gått betydligt längre tid och inga förlag till förbättringar föreligger. Däremot finns det en OECD-rapport, som föreslår ett antal förbättringar. Bl a att bringa ordning i skolan, där det tycks vara elev-anarki som styr idag!


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar