måndag, september 17, 2012

När får man svar på en interpellation i Gnesta?

Den 1 juni för 108 dagar sedan ställde jag en interpellation till kommunstyrelsens ordförande Johan Rocklind(S) om "Åtgärder mot vräkning av barnfamiljer". En fråga som aktualiserats av bl a Socialstyrelsen under senvåren. Jag förväntade mig att få svar 3 veckor senare vid ordinarie kommunfullmäktigemöte.

Men svaret var tydligen så komplicerat, att det uppenbarligen behövdes över 108 dagar eller 2592 timmar för att prestera ett svar, något som är helt utan konformitet med kommunallagen. Svaren skall enligt kommunallagen ges skyndsamt. Syftet är att kunna debattera aktuella politiiska frågor och inte skjuta upp dem till de är inaktuella.

Jag väntar fortfarande på svar, vilket innebär att jag kanske får några minuter på mig att ta ställning till svaret i kväll. Något som måste betraktas som fullständigt otillständigt.

Till kvällens kommunfullmäktige har vi även interpellerat sagde person om den numera än uslare busstrafiken mellan Gnesta och Mariefred efter det att S-V-MP tog över makten i Gnesta. Skulle inte förvåna om herr Rocklind tänker begrava denna frågan i 55 dagar till november, då fullmäktige har nästa möte.

Vi har ju på denna blogg vid flera tillfällen kommenterat den nuvarande majoritetens brist på demokrati, långbänkar och att beslut tas i mörka rum. Behandlingen av mina interpellation stärker tyvärr denna tes. Att skjuta upp svaren på relativt enkla frågor torde ytterst vara ett fattigdomsbevis.

Har Rocklind problem med det svenska språket? Förstår han inte vad som krävs i kommunallagen? Då kan vi rekommendera ett antal kurser i dessa ämnen! Men som sagt det är inte en särskilt snygg och demokratisk hantering utan liknar mer politiskt sabotage!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar