Gnesta genomfart är åter på tapeten. Därmed finns det all anledning att kort orientera om vad som hänt tidigare och vilka strategier som bör komma till stånd.
Liksom kring diskussionerna om länsbyte finns det ju tidigare utredningar i parti och minut kring genomfarten. Bland annat ett ganska hyfsat koncept som kallades för "Rondell till rondell". I anslutning finns utredningarna "Sörmlands Pärla" och "Porten till Sörmland" (eller vad den nu hette) samt en KD-motion om rondell vid Statoil.. Tanken var ju att Trafikverket skulle genomföra i varje fall delar av Rondell till rondell-projektet för att sedan kommunen skulle överta skötseln av vägen.
Att nu ta över vägen med att Trafikverket gör en minimal insats med lagning av potthål torde vara mindre bra genomtänkt. Låt Trafikverket, som man tidigare själva föreslagit, göra en rejäl uppsnyggning av gatan. Därefter bör kommunen överta underhållet.
Det finns ju knappast någon anledning att kommunen skall medge en lägre insats än vad Trafikverket själva tidigare föreslagit!
Nam et ipsa scientia potestas es!
En ganska pessimistisk blogg i livets mittfält. Vi värnar om små minoriteters existens, som judar o romer samt kvinnlig jämställdhet och rättvisa för pensionärer i skattesystem, vård och omsorg. Vi företräder en liberal syn på energi- och klimathot baserad på teknik och forskning. Vi är numera pensionerad med ett långt arbetsliv bl a inom försvaret. Vi intresserar oss för språk och det latin vi aldrig lärde oss. Dum inter homines sumus, colamus humanitatem!