I Sverige går det åt ca 150 TWh el per år. Till industri och uppvärmning av hus samt att lysa upp vår mörka tillvaro under vintern. En ofta rent producerad energi i form av vatten- och kärnkraft. Lite sämre men hyfsat även förekomsten av mottrycksel. I Sverige utnyttjas inte olje- och kolkraft, vilket dock sker i stor omfattning i Danmark, Tyskland och Polen. Rena länder som Sverige är även Norge, Storbrittanien och Frankrike.
I Sverige pågår en tvetydig sparkampanj för att "förmörka" höstmörkret. Helst skall man sitta i sin bostad med stearinljus. Sanningen är ju att en vanlig lampa på 40 W bidrager till husuppvärmningen. Således inga större besparingar i Sverige att släcka denna lampa. Däremot är det klart lönsamtkring medelhavets länder. Där finns ju en grundvärme även vintertid.
Skall man göra något för miljön skall man belägga flyget med samma skatter som för bilen. Nöjesresorna till Thailand och Bryssel är idag obeskattade. Ett synnerligen märkligt tillstånd. Men skulle man ha motsvarande skatt som för en bil som för en resa till Thailand ToR skulle resan beläggas med ca 5.000 kr i skatt.
Många har fått för sig att sk "miljöbilar" släpper ut avsevärt mindre med koldioxid. Detta är helt felaktigt en sk "miljöbil" släpper ut obetydligt mindre än en vanlig bil. Ja med nya definitioner kan en tung miljöbil släppa ut mer än en mindre icke miljöbil.
Oerhört positivt är att det nu att börjar komma elbilar. Skulle all bensin ersättas med el åtgår det ca 10 TWh för detta dvs ca endast 7% av elproduktionen motsvarande en modern kärnreaktor. Man undrar vad bilfientliga då skall hitta på. Senast har man ju börjat fokusera på partikelgenerering från dubbdäck. I de flesta länder i Europa är dubbdäck inte tillåtna.
En stor missuppfattning kring miljön är det sk "gröna kretsloppet" dvs att all eldning av ved skulle uppvägas av att trädet under sin livstid upptagit motsvarande mängd koldioxid under sin livstid. Även detta är en sanning med modifikation. För att kunna framställa eldningsbart material t ex flis mm krävs maskinellt arbete och sjö- och vägtransporter. Dessa transporter genererar koldioxid. För övrigt finns det något som heter entropi - att kaos alltid ökas i materia.
Vindkraft kan vara en parentes i den framtida elförsörjningen men kan givetvis komma att spela en roll om den kan utnyttjas för att tillverka bilbränsle enligt koldioxid+el metoden. När det gäller bidrag till elnätet i Sverige bedöms denna kunna byggas ut till 3 TWh dvs ca 2% av den totala elproduktionen. Om man får fler vindkraftverk kan man ju undra hur man skall kunna svara för att nätfrekvensen 50 Herz skall kunna hållas stabil. Vindkraftverk är ju synnerligen instabila och kan tvärstoppa i samband med vindkantring.
De flesta svenska kärreaktorerna behöver omsättas med början kring 2030. Byggtiden för tunga elförsörjning är lång kanske över 15 år. Finns det verkligen någon energi- och miljöpolitik i Sverige idag? Finns det förutseende politiker som kan jobba på många års sikt eller gäller enbart nuet och chansen att bli omvald för de nästa fyra åren?
En ganska pessimistisk blogg i livets mittfält. Vi värnar om små minoriteters existens, som judar o romer samt kvinnlig jämställdhet och rättvisa för pensionärer i skattesystem, vård och omsorg. Vi företräder en liberal syn på energi- och klimathot baserad på teknik och forskning. Vi är numera pensionerad med ett långt arbetsliv bl a inom försvaret. Vi intresserar oss för språk och det latin vi aldrig lärde oss. Dum inter homines sumus, colamus humanitatem!