tisdag, december 03, 2013

Skolan: "Sverige sämst i klassen"

Den nya sk Pisa-rapporten 2012 påvisar enligt snabba kommentarer från det alltid retoriska Lärarförbundet, att Sverige sjunker som en sten i kunskapsnivå för 15-åringar i ämnena matematik och naturvetenskap. Man ligger nu under OECD medel sedan förra mätningen 2009. Även Sveriges Radio har ett högt tonläge utan att närmare försöka göra någon analys av orsakerna! SVT Rapport talar om "nattsvart" läge och har nog inte riktigt förstått att Pisa-mätningen gjordes hösten 2011/12; dvs innan de stora reformer som genomförts av Allians-regeringen sjösatts!


I svenska medier förs debatten i en hög och ylande stämning. I utländska media behandlas samma rapport med saklighet och utan politiska övertoner.


Men mer kanske man inte skall begära av dessa s k "journalister" vid Rapport - ett derivat av flumskolan! När det gäller Public Service och den politiska oppositionen så låtsas man inte om att nedgången började redan år 2000, när Baylan(S) var skolminister. I början av 2000-talet var SVT inte ett dugg intresserade av några nergångar för då styrde de rödgröna. Av dessa nu mer eller mindre kritiska uttalanden kan man tro att hela svenska skolan håller på och sjunker. Men det handlar således om matematik och naturvetenskap.


" Vi förlorar på alla fronter och befinner oss i ett mycket kritiskt läge. Sverige tappar ju både de elever som har det allra tuffast och de högpresterande. Resultaten sjunker som en sten i de här rapporterna", säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.  Hon fortsätter," Det är tydligt att den svenska utbildningspolitiken leder fel och att goda förutsättningar för såväl lärare som elever inte levereras. Det duger inte att vara sämst i Norden. En mindre likvärdig skola och sämre resultat rakt igenom är det höga priset vi har fått betala för det fria skolvalet."


Detta uttalande utgör faktiskt en logisk kullerbytta. En likvärdig skola minskar kunskapsklyftan mellan topp och botten. En motsatt skola, som den gamla (realskolan, läroverken) ökar kunskapsklyftan mellan topp och botten. Eftersom ingen av dessa extremer nu satisfieras av Pisa-rapporten, som ju pekar på en bibehållen kunskapsklyfta men att alla totalt blir sämre, så har knappast valfrihet med detta att göra. Eftersom skolan är kommunal så kan det finnas olika ekonomiska satsningar ute i kommunerna, något som regeringen knappast kan lastas för. Om skolan var statlig, som före 1991 kanske det skulle vara bättre i detta avseedne.


Problemen är tre, dels att så många invandrarungdomar inplaceras i den svenska skolans ordinarie klassystemet med ytterst begränsade kunskaper i svenska, dels att det råder stor kravlöshet och oordning i skolan. På gymnasiet borde dessutom ingen få gå som inte själv kvalificerat sig för detta. I invandrartäta områden är sålunda resultaten synnerligen dåliga. Något som knappast är särskilt förvånande med den omfattande flyktingmottagningen och arbetsinvandringen på närmare 60-70.000 personer, som vi har varje år. 


För att klara skolan för nya svenskar och ge dem en bättre framtid än usla betyg, borde man införa en särskild språkorienterad undervisning för invandrarungdomar. Här gör skolan förmodligen fel idag, när språkvana elever hindras i sin inlärning av språksvaga elever, vilket även satisfieras av Pisa-rapporten. 


Sedan kan man verkligen undra över - vad som oftast inte nämns i sammanhanget, när det skall utkrävas politisk hämnd för det dåliga resultaten, att Jan Björklund alltid hamnar i fokus när dagens problem grundlagts av den f d skolministern Ibrahim Baylan(S) tillsammans med Göran Perssons kommunalisering av skolan. 

 
Att kunskaperna dessutom sjunker mest i matematik och naturvetenskap är väl heller inget man behöver vara raketingenjör för att inse. Den omfattande teknikfientligheten och den tidigare kravlösheten på sökande till gymnasier och högskolor, som supportas av teknikfientliga media, börjar nu uppvisa sina negativa effekter!


Framtida kunskapsnivåer kommer enligt vår uppfattning bara att bli sämre och sämre oavsett, vilken regering vi har efter valet 2014 med den nu rådande allmänna slappheten och med juridikstuderande på högskolan som stavar brott med å!


När teknikfientlighet och kravlöshet till linjer på högskolan slår igenom med full kraft, då kommer även grunden för vår välfärd - industrin - att drabbas!  Vi satsar i Sverige mer på skolan än vad Finland gör. Men Finland drar ifrån! Varför då? Ordning och reda i klassen. Rätt elev på rätt plats!  Grundförutsättningar för ett kreativt inlärande. 


Lärarförbundet, TCO organiserar personal inom förskola, skola och vuxenutbildning. Ej att förväxla med Lärarnas Riksförbund, SACO,som enbart organiserar behöriga lärare och studievägledare.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar