Forskning visar att undervisning i åldersblandade klasser ger sämre resultat över lag och att det går allra sämst för de svagaste eleverna.
Införandet av åldersblandande klasser är en av de största reformerna som genomförts i svensk skola under de senaste 30 åren. Detta har skett utan riksdags- eller regeringsbeslut och utan stöd i forskningen.
Dessa förändringar i svensk skola har ofta styrts utifrån trender och tyckanden i stället för på vetenskapligt baserade utvärderingar. Det visar ny internationell forskning. Spridningen av åldersblandade klasser är ett exempel på det.
Allt detta enligt TV-programmet Skolfront! Kan vara bra att ha i åtanke när vi politiskt diskuterar principiella frågor kring Gnesta skolor.
En ganska pessimistisk blogg i livets mittfält. Vi värnar om små minoriteters existens, som judar o romer samt kvinnlig jämställdhet och rättvisa för pensionärer i skattesystem, vård och omsorg. Vi företräder en liberal syn på energi- och klimathot baserad på teknik och forskning. Vi är numera pensionerad med ett långt arbetsliv bl a inom försvaret. Vi intresserar oss för språk och det latin vi aldrig lärde oss. Dum inter homines sumus, colamus humanitatem!
Inga kommentarer :
Skicka en kommentar