Niklas Carlsson påpekar att höjningen av fordonskatt inte är 15-20 kr/år och gram utan 5 kr/år och gram. Det innebär att volvo-skatten i tidigare inlägg blir endast ca 3.000 kr/år istället för 5.000 kr/år. Jag beklagar detta.
Samtidigt är min essens klar. Dvs man skall analysera koldioxidutsläppen och sedan göra en åtgärdsplan mot de stora utsläppen. Då kommer man att finna flygplan, fossil eldning och andra utsläpp från industriprocesser, vara helt dominerande. Medan bilen och traktorns bidrag torde vara försumbart dvs mindre än 0,001% globalt.
Sedan hänvisar man till överenskommelser i EU, som argument. Problemet är bara att de överenskommelser som gjorts är dåliga för svenska medborgare. Dumt blir således dummare. Vi svenskar skall alltså ta på oss en rejäl tagelskjorta för att tyskar inte skall tappa sugen och bli ledsna.
En sak är dock mycket säker. Skulle oppositionen (s,mp,v), som helt saknar en transparent energi/miljö-politik få bestämma, då kommer äldre och handikappade att få frysa ihjäl i sina stugor. Då kommer man att slå ihjäl resterna av den svenska industrin!
Ett tydligt exempel på avsaknad av transparens är Maria Wetterstrand(mp), som å ena sidan kräver stöd till bilindustrin men å andra sidan vill slå ihjäl den med höga skatter på koldioxid.
En ganska pessimistisk blogg i livets mittfält. Vi värnar om små minoriteters existens, som judar o romer samt kvinnlig jämställdhet och rättvisa för pensionärer i skattesystem, vård och omsorg. Vi företräder en liberal syn på energi- och klimathot baserad på teknik och forskning. Vi är numera pensionerad med ett långt arbetsliv bl a inom försvaret. Vi intresserar oss för språk och det latin vi aldrig lärde oss. Dum inter homines sumus, colamus humanitatem!
Inga kommentarer :
Skicka en kommentar