Stockholm Stad har gjort en omfattande utredning om miljöfarliga utsläpp på Hornsgatan. Man har mätt utsläppen av kvävedioxider från olika fordonstyper. Denna utredning publiceras i Dagens Nyheter idag.
Det som är anmärkningsvärt är de allt flera dieselbilarnas stora påverkan på miljön och att bensinbilar är betydligt mer miljövänligare än etanolbilar.
Dieselbilar utgör 30% av alla fordon med släpper ut 60% av alla kvävedioxider. Faktorn blir således 2.
Etanolbilar utgör 14% av alla fordon och släpper ut 17% av kväveoxider. Faktorn blir 1,2.
Bensinbilar utgör 53% av alla fordon och släpper ut 25% kvävedioxid. Faktorn blir 0,5.
Slutligen utgörs 3% av gasbilar med 1% i utsläpp. Faktorn 0,3.
.
- Detta innebär att en etanolbil ur miljösynpunkt är 2,5 gånger så farlig som en bensinbil!
.
- Detta innebär att en dieselbil ur miljösynpunkt är 4 gånger farligare än en bensinbil!
.
Etanol eller inblandning av etanol i vanlig bensin är således både miljöfarligt och en fara för världens svältande befolkning!
En ganska pessimistisk blogg i livets mittfält. Vi värnar om små minoriteters existens, som judar o romer samt kvinnlig jämställdhet och rättvisa för pensionärer i skattesystem, vård och omsorg. Vi företräder en liberal syn på energi- och klimathot baserad på teknik och forskning. Vi är numera pensionerad med ett långt arbetsliv bl a inom försvaret. Vi intresserar oss för språk och det latin vi aldrig lärde oss. Dum inter homines sumus, colamus humanitatem!
Inga kommentarer :
Skicka en kommentar